"Kosmiczny pingwin" na niebie

Astronomowie obsługujący Teleskop Kosmiczny Hubble’a wykonali wyraźne zdjęcia przedstawiające zderzenie dwóch galaktyk – poinformował portal Science Daily. Para oddziałujących ze sobą galaktyk nosi nazwę Arp 142 i znajduje się w gwiazdozbiorze Hydry.

Zderzyły się spiralna galaktyka NGC 2936 oraz owalna galaktyka NGC 2937, tworząc nową formację. Kiedy dochodzi do kolizji, wzajemne oddziaływania grawitacyjne powodują ogromne przesunięcia materii w obrębie obu obiektów, dlatego czasem dochodzi do ich połączenia. W tym wypadku jednak miało miejsce rozerwanie ramion galaktyki spiralnej.

Gazy i pyły znajdujące się w centrum NGC 2936 podczas zderzenia zostały ściśnięte, co zapoczątkowało procesy gwiazdotwórcze. Następnie galaktyka uległa rozerwaniu. Miejsca powstawania nowych gwiazd to jasnoniebieskie obszary na zdjęciu. Natomiast czerwona chmura rozpostarta wzdłuż Arp 142 to cząsteczki pyłów, które podczas zderzenia zostały wyrzucone z dysku otaczającego jądro galaktyki.

NGC 2937 wyszła ze zderzenia prawie bez szwanku. Wygląda na to, że galaktyka nie doznaje zbyt dużych oddziaływań grawitacyjnych pochodzących od rozerwanego obiektu. Świadczy to tym to, że NGC 2937 zachowała swój owalny kształt, a w jej wnętrzu nie zostały zainicjowane procesy gwiazdotwórcze.

Cała formacja została przezwana przez astronomów „Pingwinem”, ponieważ obraz uzyskany przez Teleskop Hubble’a nasuwa wyraźne skojarzenia z tym ptakiem: pozostałości spiralnej galaktyki tworzą jego głowę i ciało, a owalna galaktyka przypomina jajo znajdujące się w gnieździe utworzonym z resztek ramion NGC 2936.

Nazwa pary tych galaktyk, Arp 142, pochodzi od nazwiska amerykańskiego astronoma Haltona Arpa, który stworzył i opublikował w 1966 roku katalog niezwykle ukształtowanych galaktyk pod tytułem „Altas Osobliwych Galaktyk”. Publikacja miała na celu poszerzenie wiedzy o ewolucji galaktyk i ich wzajemnych oddziaływaniach.

Źródło: odkrywcy.pl