Kometa C/2009 P1 Garradd nad nami

Kometa C/2009 P1 Garradd nad namiJuż od pewnego czasu możemy obserwować kometę C/2009 P1 (Garradd), która została odkryta 13 sierpnia 2009 roku przez australijskiego astronoma Gordona Garraddsa. W momencie odkrycia świeciła z jasnością 17.5 magnitudo w gwiazdozbiorze Feniksa w odległości prawie 8 AU od Ziemi.

Kometa nie przeszła jeszcze przez peryhelium. Aktualnie zbliża się do Słońca oraz do Ziemi. Nastąpi to dwukrotnie. Pierwszy raz – 23 sierpnia na odległość 1,3906 AU oraz powtórnie 5 marca 2012 roku, na odległość 1,2662 AU. Peryhelium komety przypada na 23.12.2011, kiedy to przebywać ona będzie w gwiazdozbiorze Herkulesa w odległości 1,55 AU do Słońca. świecąc z jasnością ok. 6mag.

Kometa C/2009 P1 Garradd już widoczna

Bareket Observatory

Przez cały miesiąc można będzie będzie próbować obserwacji tejże komety, która w sierpniu przemierzy gwiazdozbiory Pegaza, Delfina i Strzały. Jeśli nastąpi znaczący wzrost jasności komety, to będzie można ją obserwować za pomocą dużej lornetki. Jednak lepszym rozwiązaniem byłby teleskop o małym powiększeniu.

Kometa C/2009 P1 Garradd już widoczna

W drugiej połowie miesiąca kometa górować będzie na wysokości 60 stopni kątowych, stopniowo zwiększając swoją jasność: 10 sierpnia 8,5 mag, 20 sierpnia 8,2 mag i 30 sierpnia 8,0 mag. Wprawdzie gołym okiem obiektu raczej nie mamy szans dostrzec, ciemne miejsce obserwacyjne i lornetka z pewnością ułatwią nam to zadanie wykonać.

Położenie komety, jej jasność, mogą się różnić od podawanych. Komety są ciałami, których jasności nie jesteśmy dokładnie przewidzieć, a wszelkie obliczenia wykonano w oparciu o znane modele zachowań komet w pobliżu Słońca.

Kategoria: